keskiviikko 24. syyskuuta 2008

2. askel: Kerava elää kiskoilla - tulevaisuudessakin?

Mikään suuren luokan uutinen tuskin kenellekään on, että Kerava ja rautatiet kuuluvat yhteen. Itse asiassa ne ovat kulkeneet kimpassa jo melkein 150 vuoden ajan. Pitkän liiton kunniaksi lisäsin blogiin kuvan viime vuonna julkaistun postikorttikirjani kannesta, joissa Keravan asema näyttäytyy sadan vuoden välein. Asemarakennus on muuten Suomen kauneimpia. Ja kuten kuvista näkyy, rakennus on yhtä näyttävässä ja toimivassa kunnossa kuin 1900-luvun alussa.

Keravalle rautatie, ja julkinen liikenne yleensäkin, on erittäin tärkeä asia, jota meidän tulee vaalia. Ja johon pitää jatkossakin panostaa. Joukkoliikenteen mukana tuhannet keravalaiset kulkevat pääkaupunkiseudulle töihin, harrastuksiin, sukuloimaan - kuka mihinkin. Sama asia on nopeasti lisääntyneen bussiliikenteen kanssa. Keravalaiset todella ovat ottaneet omakseen junat ja bussit, joissa matkustetaan kätevästi Keravan sisällä ja pääkaupunkiseudun suuntaan alueen yhteisellä YTV-lipulla.

Kaksi ja puoli vuotta sitten Kerava siirtyi YTV-aikaan. Valmistelimme teknisessä lautakunnassa tiiviisti Keravan pääsemistä mukaan alueen yhteiseen lippujärjestelmään. Uskoimme, oikeastaan tiesimme, että keravalaiset tulevat ottamaan suurella joukolla käyttöön vapaan liikkumisen mahdollistamana YTV-lipun. Siksi halusimme kaikin voimin viedä asiaa eteenpäin, aina valtuuston kokoukseen saakka. Ja onnistuimme.

Näin kolmannen YTV-vuoden kuluessa voin tyytyväisenä todeta, että kaikki on mennyt nappiin. Postiivinen kierre on käynnissä: kun keravalaisten juna- ja bussimatkat ovat lisääntyneet suorastaan räjähdysmäisesti, vuorovälit ovat tihentyneet ja tihentymässä, kalustoa on mahdollista lisätä käyttöasteen noustessa, joka taas tarjoaa yhä parempaa palvelua joukkoliikenteen käyttäjille. Ja tämä taas ohjaa ihmisiä pois ruuhkautuvilta autoväyliltä. Kerava on hyvällä tiellä, sillä meillä on ainoana Keski-Uudenmaan kuntana rautatieasema, josta lähtee käytännössä jatkuvasti junia ja busseja Helsinkiin.

Nyt on aika painaa kaasua, ei jarrutella! Vaikka YTV-aikana joukkoliikenteeseen laitetut verorahat ovat kasvaneet, on se myös merkinnyt suurta kädenojennusta kaikille keravalaisille: helpompaa kulkemista, alennuksia erityisryhmille (kuten eläkeläisille) ja monipuolistuvaa reittitarjontaa.

Kerava on jo osa Helsingin seudun ekologisesti kestävää ja toimivaa joukkoliikennettä. Se on seikka, josta Järvenpää vielä haaveilee, ja josta Tuusulan ja Sipoonkin tulisi haaveilla (jos aikovat asukkaitaan oikeasti ohjata kestävän ja alueellisesti kattavan joukkoliikenteen käyttäjiksi).

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

YTV-lippu on todella hyvä ja merkittävä parannus keravalaisille.

Samuli Isola, 37-vuotias, VTM, valtuutettu, teknisen ltk:n pj., toimituspäällikkö, naimisissa. kirjoitti...

Olen aivan saa mieltä kanssasi. Kerava on kiinteä osa pääkaupunkiseutua, ja keravalaiset käyvät suurin joukoin töissä Helsingin suunnassa. Mutta tärkeää on toki ollut myös se, että YTV:n kautta olemme voineet kehittää myös sisäistä joukkoliikennettämme.
Sopimus YTV-yhteistyön jatkumisesta on nyt tulossa Keravalla päätöksen alle. Toivon, ja uskon, että meillä on tahtoa jatkaa oikealla tiellä.

Anonyymi kirjoitti...

Keravalta pääsee parhaimmillaan 20 minuutissa Helsingin keskustaan - monestako Helsingin lähiöstä pääsee yhtä nopeasti? Se on mahtavaa ja varmasti Keravan valtti uusista asukkaista "taistellessa". Pitkän työmatkan reissaaja kiittää junista ja YTV-yhteistyöstä ja toivoo edelleen parannuksia syöttöliikenteeseen. Vielä turhan moni tarttuu auton rattiin päästäkseen tuon parin kilometrin matkan junaan. Välillä bussit kulkevat tyhjillään, kun ihmiset eivät halua odottaa seuraavaa vuoroa vaan kiirehtivät henkilöautoillaan kodin ja aseman väliä.

Kesällä moni polkee pyörällä asemalle ja Kerava onkin helposti pyöräiltävissä oleva kaupunki. Mutta uskaltaako asemalle jättää pyöränsä työpäivän ajaksi?

Samuli Isola, 37-vuotias, VTM, valtuutettu, teknisen ltk:n pj., toimituspäällikkö, naimisissa. kirjoitti...

Niinpä. Syöttöliikenne on jatkossa yhä tärkeämpi osa Keravan YTV-yhteistyötä. Olemme lisänneet lautakunnan linjauksella uusiin palvelutasosuunnitelmiin sisäisiä bussivuoroja.

Esimerkiksi 5- ja 8-busseille lisätään ensi vuonna vuoroja. Olemme myös varautuneet lisäämään kapasiteettia ja ajoaikaa sisäisen liikenteen busseille. Kaiken takana on halu tukea Keravan sisäistä liikennettä ja liityntäliikennettä. Että asemalle olisi mukava ja sujuva tulla julkisilla.

Kaikkia meitä on tietysti suuresti ilahduttanut se seikka, että YTV:n mukana myös bussiliikenteemme matkustajamäärät ovat kovassa kasvussa. Ja sehän tarkoittaa suoraan sitä, että voimme käyttäjämäärien kasvaessa laittaa jatkossa lisää bussivuoroja liikenteeseen. Toivottavasti näin yhä useampi osaa jatkossa jättää myös sen autonsa kotipihalleen.

Mitä aseman pyöräparkkiin tulee, olemme antaneet liikenneinsinööri Mari Päätalolle tehtäväksi laatia kunnollinen ja kattava aseman pyöräparkkisuunnitelman. Sen avulla on tarkoitus saada villi nykytilanne rauhoitettua ja keravalaisten pyörille asianmukaiset parkkitilat.

Samalla asemalle on tarkoitus tuoda uudenlaisia pyörätelineitä, joissa varkaudet ja ilkivalta ovat vaikeampia toteuttaa. Savion asemallahan kokeillaan jo uudenlaista, entistä turvallisempaa pyörätelinettä, kuten varmaan olet lehdestä jo lukenutkin.

terveisin Samuli